Geld terug bij vertraging? Bespaar veel geld: doe het zelf!

0
Geld terug bij vertraging

Geld terug bij vertraging of annulering van je vlucht? Ga niet zomaar in zee met bedrijven die een claim voor jou indienen. Je wordt iedere zomer weer doodgegooid met advertenties op sociale media, maar wat deze bedrijven vaak niet vermelden is dat zij forse percentages opeisen voor een relatief simpele procedure die jij écht prima zelf kunt doen. Je gooit letterlijk geld weg, en dat is zonde!

De kleine lettertjes: servicekosten

Deze servicekosten worden vaak niet goed vermeld op de websites en zijn weggestopt in algemene voorwaarden, FAQ’s of verstopte prijslijsten. In dit artikel laten we je zien dat je een claim prima zelf kunt doen, maar eerst willen we laten zien hoe bedrijven inspelen op jouw onwetendheid en zo grote perentages op jouw claim opeisen.

EUClaim.nl
29%
plus €26 administratiekosten

Vlucht-Vertraagd.nl
25%

Aviclaim.nl
25%

AirHelp.com
Tussen de €63 en €150 euro

Airline-Refunds.nl
18%

Ja echt, bij een vergoeding van €600 lever je maar liefst €200 in indien je je claim doet via EUClaim.nl, dat is echt enorm zonde van je geld.

Wanneer recht op een vergoeding?

Doordat er zo’n wildgroei is aan deze ‘servicebedrijven’ is het soms moeilijk om onafhankelijke informatie te vinden via Google. Men betaalt veel geld om bovenin de zoekresultaten te verschijnen, maar deze bedrijven verdienen dan natuurlijk ook erg veel geld aan onwetende passagiers zoals jou.

Op de website van de Europese Unie kun je je rechten vinden. Deze website zegt het volgende:

U kunt een beroep doen op uw EU-rechten als vliegtuigpassagier:

  • als u binnen de EU vertrekt en aankomt met een toestel van een luchtvaartmaatschappij van binnen of buiten de EU
  • als u in de EU aankomt met een toestel van een luchtvaartmaatschappij uit de EU
  • als u uit de EU vertrekt met een toestel van een luchtvaartmaatschappij van binnen of buiten de EU
  • als u nog geen tegemoetkoming van de luchtvaartmaatschappij hebt gekregen (schadevergoeding, alternatieve vlucht, hulp) voor de problemen met uw vlucht op grond van de wetgeving van een land buiten de EU

Je kunt in aanmerking voor een schadevergoeding komen als:

  • Uw vlucht was vertraagd met meer dan 3 uur
  • Uw vlucht is geannuleerd
  • U bent geweigerd op uw vlucht
  • U heeft de aansluitende vlucht gemist

Indien je vlucht is vertraagd of geannuleerd door slecht weer of een andere vorm van overmacht heb je helaas geen recht op een schadevergoeding. Normaliter heb je wel recht op vergoeding bij problemen van technische aard.

Hoeveel vergoeding krijg je?

Bedrag in euro Afstand
€250 1500 km of minder
€400 Meer dan 1500 km binnen de EU en alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km
€600 Meer dan 3500 km

Bron: Website van de Europese Unie

Het mooie is dat de bedragen niet afhankelijk zijn van jouw ticketprijs. Je kunt in sommige gevallen dus gewoon winst maken op jouw vakantie.

Waarom zelf claimen?

Omdat het echt heel erg simpel is en je het prima zelf kunt. Indien je er niet uitkomt kun je altijd alsnog beslissen om een claim via een van de bovengenoemde bedrijven in te dienen, maar dan heb je het in iedergeval eerst zelf geprobeerd.

Als je zelf een claim indient kan het bovendien voorkomen dat de airline jou een tegenoffer doet. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit een hogere vergoeding maar dan in vouchers voor de airline.

Ik heb ooit een vertraging gehad van 24 uur op een vlucht van Bangkok naar Nederland. De luchtvaartmaatschappij heeft mij i.p.v. een cashvergoeding een ander voorstel gedaan: €800 in de vorm van een voucher. Uiteraard ben ik hiermee akkoord gegaan! -Sjoerd, BackpackerDeals.nl

Hoe claim je zelf?

Contacteer de airline waarmee je gevlogen hebt indien je voldoet aan de voorwaarden voor het indienen van een claim. Dit zul je altijd per email dienen te doen.

Maak bij het versturen van je email gebruik van de onderstaande emailtemplate en vul de ontbrekende informatie in met jouw (vlucht)gegevens.


Dear Sir/Madam,
I am writing regarding flight VLUCHTNUMMER on DATUM from AIRPORT to AIRPORT with the scheduled departure time of ORIGINELE VERTREKTIJD.

My booking reference is REFERENTIENUMMER BOEKING. This flight was cancelled/delayed (MAAK KEUZE) and I arrived late on NIEUWE AANKOMSTDATUM EN TIJD in AANKOMST AIRPORT which is VERTRAGINGSDUUR hours later than scheduled.

The passengers in the party were:
NAMEN VAN REIZIGERS

The judgment of the Court of Justice of the European Union in Tui & others v CAA confirmed the applicability of compensation for delay as set out in the Sturgeon case. As such, I am seeking compensation under EC Regulation 261/2004 for this delayed flight.

My scheduled flight length was AFSTAND IN KM (BEREKEN HIER), therefore I am seeking VERGOEDING per delayed passenger in my party. The total compensation sought is TOTALE VERGOEDING.

I look forward to hearing from you and would welcome a response in 14 days,

Yours faithfully,
JOUW NAAM


 

BackpackerDeals.nl raadt je ten aller tijden aan om eerst de officiële website van de Europese Unie te controleren alvorens over te gaan tot het indienen van een claim. Ga niet eerst in zee met een servicebedrijf maar probeer eerst zelf een claim in te dienen. Dit kan je honderden euro’s besparen.

De officiële website van de Europese Unie vind je hier:
https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_nl.htm

Laat een reactie achter: